norde-mos: Rörkappen 2000

Rörbranschens svar på ”Volvo Ocean Race - Round the World”? Knappast, men Runt Kanholmsfjärden i Stockholms mellersta skärgård, vad det i alla fall tänkt att vi skulle ta oss. Dock sannolikt under trevligare och dessutom något mindre ekonomiskt krävande förhållanden, än Volvo Ocean Race.

Lördagen den 27 maj gick millenniets första Rörkappen av stapeln. Om det var den 15:e, 18:e eller 20:e Rörkappen i ordningen, tvistade de lärde om under Skepparmötet, som alltid inleder tävlingarna. Tävlingsledaren Gunnar Wasberg presenterade banan, starttider och annat matnyttigt. Under mötet hedrades också den nyligen avlidna Bo Magnusson med en tyst minut. Bo var under många år var den drivande kraften till Rörkappen.

13 båtar var anmälda till start på banan som var lagt av Gunnar Wasberg. Banan låg mellan fasta märken på Kanholmnsfjärden och seglades enligt LYS-regeln. För att samla målgången något var båtarna uppdelade i tre startgrupper. Starterna skedde med 10-minuters intervaller.

Lördagsmorgonens styva kuling mojnade något inför starten, till viss lättnad för bl.a. undertecknad. Som skeppare på Installationsdatas inhyrda mindre skepp, en 39-fots Comfortina, med sjuk taktiker (läs: någon som kände till vad resten alla tampar hade för funktion) kände jag mig något lugnare med lite svagare vindar. Framförallt nu när jag dessutom var utsänd som "sportreporter" för VVS-Tidningen Energi och Miljö. Jag vet ju hur det gick 1997 när jag var utsänd förra gången. Då hade jag tänkt att lägga mig i täten av fältet för att få ett bra referat. Den minnesgode vet att detta inte lyckade till fullo, eftersom min båt inte ens kom till start i tid, men det är en helt annan historia.

I år hade vi dessutom en revanschsegling med "Team Comfort Holmbergs Rör -  Dahl - - Roth - Thermopanel" som slog oss med 18 sekunder förra året. Detta beroende på en regelvidrig manöver precis före start (enl. undertecknad). Naturligtvis lät vi storsinnat protesten bero och har nästan aldrig nämnt det sedan. I år skulle revanschen tas, men för säkerhets skull la vi oss på behörigt avstånd inför starten. Tillsammans med Rörcompaniet skar dom startlinjen 50 meter före oss, men vi låg något högre i vind och tog snabbt in. Strax innan vi skulle lägga dom i lä bakom vår båt ropar vår rorsman,
- Hallå! Jag tror vi tappat rodret! Jag ler åt detta skämt och fortsätter att kontrollera kursen som faktiskt inte verkar vara helt optimal längre.
- Kolla här! fortsätter rorsman och tar ett stadigt tag om ratten, ger den ett kraftigt ryck åt sidan, och se där, ratten fortsätter snurra som bästa tombolahjul. Dj....r, jag hade föredragit det som ett skämt.
- Reva alla segel, släpp alla skot, starta motorn! hör jag mig själv säga. Att man nog dessutom skulle hålla fast sig i något, när båten lutade 40° på väg mot vindögat, hann jag inte nämna, men det räknade besättningen ut på egen hand. Seglen revades, skoten släpptes och motorn startades av besättningen högst rutinerat, trots ett frenetiskt ringande på mobiltelefonerna. Detta visade sig vara våran ärkefiende, jag menar ärevördiga kund "Team Comfort Holmbergs Rör...", som ringde och frågade om vi behövde assistans (tack!). 

Till historien hör dessutom att jag under mina år som skeppare alltid haft två viktiga principer. Med min besättning har jag alltid haft en noggrann säkerhetsgenomgång och vi har alltid hälsat flaggan, varje seglingsdag, med ett glas flaggpunsch. Jag måste verkligen säga att jag en dag som denna är glad att vi inte glömde flaggpunschen... Dessutom hade vi den turen att det inte var rodret som hade lossnat, det var bara rattstyrningen som havererat. Efter en bokstavlig djupdykning i aktre stuvfacket fann jag tämligen snabbt en nödrorkult, som vi monterade och som till allas glädje fungerande. De krävde dock sin man att styra med den korta rorkulten, men Rorsman Leif Lundh hade både längden och styrkan. Efter en stund dök startbåten upp och vi meddelade att läget var under kontroll samt att vi ämnade bryta.

Återigen gick mitt rafflande sportrepotage i stå. Via kikare kunde jag delvis följa tävlingen, men i ärlighetens namn fann jag ett ölprovningsreportage mer lockande. Resultatet hade för vår del blivit en klar andra plats eftersom " Team Comfort Holmbergs Rör..." intog en imponerande tredje plats. Men ni vet, materialfel...

Vinnare i Rörkappen 2000 blev, inte helt otippade, Gunnar Wasberg från Ventim,  med besättning i sin Albin Ballad, efter en lysande segling. Rörkappen avslutades med prisutdelning på ett soligt men blåsigt Bullandö Marina. I och för sig måste det nog erkännas att den riktiga Rörkappen avlutade inte helt i och med detta. Installationsdata (samt de flesta övriga deltagarna) avslutade denna med en hejdundrande fest bjuden av de ärade tredjepristagarna, " Team Comfort Holmbergs Rör...".

Vill ni läsa mer om Rörkappen kolla in www.torget.se/users/r/rorkapp.

Christer Nordemo
Skeppare
Installationsdata AB

© Christer Nordemo, Juni 2000
© Christer Nordemo, VVS-Tidningen Energi & Miljö 2000

Föregående Kåsör

Medlem av
Svenska Kåseri Ringen
Kåserier på löpande band!
Alla Kåsörer i Ringen
Slumpvis Vald Kåsör

Nästa Kåsör

<- Tillbaka

n.n

Hit Counter